reklama

Ako pracovať so stereotypmi?

Stereotyp by sme mohli definovať ako určitú formu iracionálne založeného posudzovania jednotlivcov alebo skupín ľudí, pričom výsledkom takejto stereotypizácie je štandardizovaná predstava o posudzovanom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Zjednodušene povedané, ide o vytváranie predstáv o určitých ľuďoch, ktoré je často emocionálne zaťažené. Stereotyp je subjektívny obraz, ktorý nie je vytvorený na priamych poznatkoch. Pod stereotypizáciou rozumieme zovšeobecňovanie, kategorizáciu posudzovaného. Mnohí si mýlia slovo stereotyp s predsudkom. Nejde o synonymá, avšak predsudok ako často neopodstatnená predstava zohráva veľkú úlohu pri vzniku stereotypu.

Stereotypy môžu byť záporné, aj kladné. Často si ani neuvedomujeme, že naše správanie a konanie podnecuje a ovplyvňuje práve stereotyp.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pod stereotypmi si však nepredstavujme len vytvorenie názoru o národných povahách či menšinách. S určitým druhom stereotypizácie sa stretávate denne. Ide o stereotypizáciu muža a ženy. Obaja majú definované určité charakteristické znaky a v spoločnosti je stále zažitá predstava, že tento model je zostavený na základe pravdy. Pokiaľ sa muž vymyká svojmu stereotypu a žena svojmu, okolie ich začne kriticky posudzovať. Iste, môžeme mať napríklad v tomto prípade pocit, že niektoré stereotypy sú pravdivé, odpozorované zo skutočného života. To si však nemýľme so stereotypom - to sú vlastnosti, ktoré vyplývajú z mužskej a ženskej podstaty, z našej prirodzenosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo sú stereotypy nebezpečné? Ako sme už vyššie uviedli, vznik stereotypu, teda určitej predstavy sprevádza často určité subjektívne emocionálne zaťaženie, ktoré nemusí byť vždy iba pozitívne. O tom si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Rozlišujeme dve základné kategórie stereotypov, ktorými sú autostereotyp a heterostereotyp. Pri autostereotypizácii vytvárame stereotypy o vlastnej komunite, o spoločnosti, v ktorej žijeme my sami. Identifikujeme sa v rámci určitej skupiny. Autostereotypizácia posilňuje našu vlastnú sebaúctu. Pri heterostereotypizácii ide o hodnotenie a vytváranie obrazov o cudzej skupine ľudí. Máme tendenciu hodnotiť cudzie horšie, ako vlastné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autostereotypizácia je vlastne spúšťač heterostereotypizácie a naopak - posudzovanie vlastnej skupiny môže viesť k okamžitej reakcii na našu skupinu cudzou, alebo naopak, vytvorenie stereotypu o našej identite vedie k vytváraniu stereotypov cudzej skupiny a začína sa nekonečný kruh stereotypov, ktorý nemá konca.

Negatívnym javom pri vytváraní stereotypov je skutočnosť podložená výskumom Patricie Devine, profesorky psychológie z univerzity vo Wisconsine, že celý proces stereotypizácie je automatický a teda ťažko kontrolovateľný a ovplyvniteľný.

Existujú dva možné dôvody, prečo škatuľkujeme: prvým je, že sme leniví premýšľať, alebo nemáme danosti posúdiť niektoré veci objektívne, s nadhľadom. Preto si náš mozog vytvára tzv. mentálne skratky, ktorými sú stereotypy. Funguje to jednoducho: ak človek patrí do mojej sociálnej skupiny, všetko je v poriadku. Ak nepatrí, je cudzí. Automaticky sa vytvorí neopodstatnený obraz, stereotyp o druhom človeku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Susan Fiske z Princetonu skúmala aktiváciu stereotypov v mozgu. Zaujímavým zistením je, že keď sa výskumná vzorka respondentov dívala na obraz príslušníka inej rasy, aktivovalo sa mozgové centrum, ktoré je, okrem iných, spojené s pocitom strachu a úzkosti.

Ako je možné vyhnúť sa stereotypom, keď sú automatické? Riešením je získať uvedomelú kontrolu nad predsudkami a stereotypmi, preniesť sa cez ne a vytvoriť si na základe skutočnosti vlastnú úsudok o situácii, človeku alebo skupine ľudí.

Pokiaľ sa chcete naučiť ovládať stereotypy a nepodľahnúť predsudkom, nepôjde to zo dňa na deň. Ide o postupný proces sebazdokonaľovania.

Ako začať proti predsudkom bojovať:

  • Zamyslite sa a zapíšte si, aké máte najčastejšie predsudky vy sami a aké vaše najbližšie okolie.

  • Zamyslite sa, či ste sa už niekedy predtým snažili zbaviť sa predsudkov a stereotypov. Ak áno, kde nastal problém? Skúste mu tentokrát predísť, alebo ho odstrániť.

Dôležité je uvedomiť si, že v súčasnosti je autoritou pri vytváraní a udržiavaní stereotypov reklama a médiá, ktorým sme dali nad našou spoločnosťou obrovskú moc. Riešením pre pochopenie mediálneho obsahu je získanie kompetencie, ktorú nazývame mediálna gramotnosť. V súčasnej dobe je rovnako potrebná, ako nám dobre známa čitateľská gramotnosť. Len keď vieme identifikovať, aké posolstvo a s akým zámerom sa nám snažia médiá odovzdať, len vtedy sa vieme vyhnúť tomu, aby mali nad nami pri vytváraní a udržiavaní stereotypov moc. Osvojme si teda kritické myslenie a schopnosť objektívne, bez predsudkov a s nadhľadom nazerať na druhých, čím môžeme pozitívne ovplyvniť aj ľudí v našom okolí a podporovať odstraňovanie negatívnych stereotypov.

Silvia Langermann

Silvia Langermann

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som koučka, psychologička a matka. Koučingu a psychológii sa venujem takmer 10 rokov. Práca kouča ma napĺňa a neustále mi ukazuje efektivitu tejto metódy aj v praxi. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu